শেয়ার
 
Comments
ইমাম হুসেইন সবসময় অন্যায়ের বিরুদ্ধে রুখে দাঁড়িয়েছিলেন এবং শান্তি ও ন্যায়-বিচার প্রতিষ্ঠার জন্য শহীদ হয়েছিলেন: প্রধানমন্ত্রী মোদী
সকলকে একসঙ্গে নিয়ে চলার সংস্কৃতি ও কৃষ্টিই ভারতকে অন্যান্য দেশের থেকে পৃথক করেছে: প্রধানমন্ত্রী মোদী
আমাদের অতীত নিয়ে আমরা গর্বিত, আমরা বর্তমানে বিশ্বাস রাখি এবং আমাদের উজ্জ্বল ভবিষ্যতের ব্যাপারে আমরা আস্থাশীল: প্রধানমন্ত্রী মোদী
দাউদি বোহরা সম্প্রদায় ভারতের সার্বিক অগ্রগতি ও বিকাশে সর্বদাই গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করেছে, বললেন প্রধানমন্ত্রী
সাধারণ মানুষের জীবনযাত্রার মানোন্নয়ন সুনিশ্চিত করতে সরকার একাধিক পদক্ষেপ নিয়েছে: প্রধানমন্ত্রী মোদী

প্রধানমন্ত্রী শ্রী নরেন্দ্র মোদী শুক্রবার (১৪ই সেপ্টেম্বর) ইন্দোরে দাউদি বোহরা সম্প্রদায় আয়োজিত শহীদ ইমাম হুসেমের স্মৃতিরক্ষা উদযাপন অনুষ্ঠান আশারা মুবারকা উপলক্ষে এক বিরাট জনসভায় ভাষণ দিলেন।

ইমাম হুসেনের আত্মবলিদান স্মরণ করে প্রধানমন্ত্রী শ্রী মোদী বলেন, ইমাম সর্বদাই অন্যায়ের বিরুদ্ধে রুখে দাঁড়িয়েছিলেন এবং শান্তি ও ন্যায়-বিচার প্রতিষ্ঠার জন্য শহীদ হয়েছিলেন। তিনি আরও বলেন, ইমামের আদর্শ ও শিক্ষা আজও সমান প্রাসঙ্গিক। ডঃ সৈয়দনা মুফাদ্দল সইফুদ্দিনের কাজের প্রশংসা করে প্রধানমন্ত্রী বলেন, দেশের প্রতি ভালোবাসা ও আন্তরিকতাই তাঁর শিক্ষার মূল উপাদান।

প্রধানমন্ত্রী বলেন, সকলকে একসঙ্গে নিয়ে চলার সংস্কৃতি ও কৃষ্টিই ভারতকে অন্যান্য দেশের থেকে পৃথক করেছে। তিনি দৃঢ়তার সঙ্গে বলেন, “আমাদের অতীত নিয়ে আমরা গর্বিত, আমরা বর্তমানে বিশ্বাস রাখি এবং আমাদের উজ্জ্বল ভবিষ্যতের ব্যাপারে আমরা আস্থাশীল।”

দাউদি বোহরা সম্প্রদায়ের অবদানের কথা উল্লেখ করে প্রধানমন্ত্রী বলেন, এই সম্প্রদায় ভারতের সার্বিক অগ্রগতি ও বিকাশে সর্বদাই গুরুত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করেছে। তিনি আশা প্রকাশ করে বলেন, সমগ্র বিশ্বে ভারতীয় সংস্কৃতি ও কৃষ্টির সক্ষমতা ছড়িয়ে দিতে এই সম্প্রদায়ের মহান প্রচেষ্টা অব্যাহত থাকবে।

বোহরা সম্প্রদায়ের প্রশংসা করে প্রধানমন্ত্রী আরও বলেন, এই সম্প্রদায়ের মানুষের স্নেহ ও ভালোবাসা পাওয়া তাঁর কাছে সৌভাগ্যের ব্যাপার। গুজরাটের মুখ্যমন্ত্রী থাকাকালীন এই সম্প্রদায়ের সহায়তার কথা স্মরণ করে শ্রী মোদী বলেন, এই সম্প্রদায়ের মানুষের ভালোবাসা ও স্নেহপরায়ণতার টানেই তিনি ইন্দোরে এসেছেন।

দাউদি বোহরা সম্প্রদায়ের বিভিন্ন সমাজ সেবামূলক উদ্যোগের প্রশংসা করে প্রধানমন্ত্রী বলেন, সাধারণ মানুষ, বিশেষ করে দরিদ্র ও আর্ত মানুষের জীবনযাত্রার মানোন্নয়ন সুনিশ্চিত করতে সরকার একাধিক পদক্ষেপ নিয়েছে। এই প্রেক্ষিতে, তিনি ‘আয়ুষ্মান ভারত’, ‘স্বচ্ছ ভারত অভিযান’ ও ‘প্রধানমন্ত্রী আবাস যোজনা’র মতো বিভিন্ন সরকারি উন্নয়নমূলক উদ্যোগের কথা উল্লেখ করেন। সরকারি এই উদ্যোগগুলি সাধারণ মানুষের জীবনযাত্রায় পরিবর্তন আনছে বলে তিনি অভিমত প্রকাশ করেন।

 

‘স্বচ্ছ ভারত অভিযান’কে এগিয়ে নিয়ে যাওয়ার জন্য প্রধানমন্ত্রী ইন্দোরের মানুষকে অভিনন্দন জানান। তিনি বলেন, ‘স্বচ্ছতাই প্রকৃত সেবা’ কর্মসূচির আগামীকাল সূচনা হচ্ছে। ব্যাপক এই স্বচ্ছতা অভিযানে সক্রিয়ভাবে অংশগ্রহণ করার জন্য তিনি সাধারণ মানুষের কাছে আহ্বান জানান।

ব্যবসায়িক ক্ষেত্রে বোহরা সম্প্রদায়ের সততা সম্পর্কে বলতে গিয়ে প্রধানমন্ত্রী বলেন, অভিন্ন পণ্য ও পরিষেবা কর (জিএসটি) এবং দেউলিয়া ও ঋণ পরিশোধে অক্ষমতা আইনের মাধ্যমে সরকার সৎ ব্যবসায়ীদের উৎসাহিত করার কাজ করছে। তিনি বলেন, ভারতীয় অর্থনীতি বৃদ্ধি পাচ্ছে এবং নতুন ভারত গড়ে ওঠার লক্ষ্যে এগিয়ে চলেছে।

মধ্যপ্রদেশের মুখ্যমন্ত্রী শ্রী শিবরাজ সিং চৌহানও অনুষ্ঠানে উপস্থিত ছিলেন। এর আগে, ডঃ সৈয়দনা মুফাদ্দল সইফুদ্দিন দৃষ্টান্তমূলক কাজের জন্য প্রধানমন্ত্রীর প্রশংসা করেন এবং দেশের স্বার্থে তাঁর কর্মপ্রচেষ্টার সাফল্য কামনা করেন।

Modi Govt's #7YearsOfSeva
Explore More
আমাদের ‘চলতা হ্যায়’ মানসিকতা ছেড়ে ‘বদল সাকতা হ্যায়’ চিন্তায় উদ্বুদ্ধ হতে হবে: প্রধানমন্ত্রী

জনপ্রিয় ভাষণ

আমাদের ‘চলতা হ্যায়’ মানসিকতা ছেড়ে ‘বদল সাকতা হ্যায়’ চিন্তায় উদ্বুদ্ধ হতে হবে: প্রধানমন্ত্রী
PM in Mann Ki Baat: No one should be left out of vaccine’s circle of safety

Media Coverage

PM in Mann Ki Baat: No one should be left out of vaccine’s circle of safety
...

Nm on the go

Always be the first to hear from the PM. Get the App Now!
...
শেয়ার
 
Comments
Ayushman Bharat Digital Mission will create a seamless online platform that will enable interoperability within the digital health ecosystem
There is no such big connected infrastructure anywhere in the world, says the PM referring to JAM trinity
“Digital infrastructure is taking everything from ‘Ration to Prashasan’ to the common Indian in a fast and transparent manner”
“There has also been an unprecedented expansion of telemedicine”
“Ayushman Bharat-PMJAY has addressed a key headache in the lives of the poor. So far more than 2 crore countrymen have availed the facility of free treatment under this scheme, half of which are women”
“Ayushman Bharat – Digital Mission, will now connect the digital health solutions of hospitals across the country with each other”
“Healthcare solutions brought by the Government are a big investment in the present and future of the country”
“ When our health infrastructure is integrated, strengthened, it also improves the tourism sector

Prime Minister Shri Narendra Modi today launched the Ayushman Bharat Digital Mission through a video conference.

Speaking on the occasion, the Prime Minister said that the campaign of strengthening health facilities that have been going for the last seven years is entering a new phase today. “Today we are launching a mission that has the potential of bringing a revolutionary change in India’s health facilities”, said the Prime Minister.

The Prime Minister underlined the fact that with 130 crore Aadhaar numbers, 118 crore mobile subscribers, about 80 crore internet users, about 43 crore Jan Dhan bank accounts, there is no such big connected infrastructure anywhere in the world. This digital infrastructure is bringing everything from ration to administration (Ration to Prashasan) to the common Indian in a fast and transparent manner. “The way technology is being deployed in governance reforms today is unprecedented”, said the Prime Minister.

The Prime Minister remarked that the Arogya Setu app helped a lot in preventing the spread of corona infection. He lauded Co-WIN for its role in making India achieve a record administration of about 90 crore vaccine doses today, under the free vaccine campaign.

Continuing with the theme of the use of technology in health, the Prime Minister said that there has also been an unprecedented expansion of telemedicine during the Corona period, so far about 125 crores, remote consultations have been completed through e-Sanjeevani. This facility is connecting thousands of countrymen living in far-flung parts of the country every day with doctors of big hospitals of cities while sitting at home, said the Prime Minister.

The Prime Minister remarked that Ayushman Bharat-PMJAY has addressed a key headache in the lives of the poor. So far more than 2 crore countrymen have availed the facility of free treatment under this scheme, half of which are women. The Prime Minister emphasized that diseases are one of the key reasons to push families into the vicious cycle of poverty and women of the families are the worst sufferers as they always relegate their health issues to the background. Shri Modi said that he has made it a point to personally meet some beneficiaries of Ayushman and he has experienced the benefits of the scheme during the interactions. He said, “these healthcare solutions are a big investment in the present and future of the country.”

The Prime Minister said Ayushman Bharat – Digital Mission, will now connect the digital health solutions of hospitals across the country with each other. The Mission will not only make the processes of hospitals simplified but also will increase ease of living, he added. Under this, every citizen will now get a digital health ID and their health record will be digitally protected.

The Prime Minister informed that India is working on a health model that is holistic and inclusive. A model which stresses preventive healthcare and, in case of disease, easy, affordable and accessible treatment. He also discussed unprecedented reforms in health education and said a much larger number of doctors and par medical manpower is being created in India now as compared to 7-8 years ago. A comprehensive network of AIIMS and other modern health institutions is being established in the country and work on establishing one medical college in every three Lok Sabha constituencies is going on. He also talked about strengthening health facilities in villages and informed that in the villages, primary health centre networks and wellness centres are being strengthened. More than 80 thousand such centres have already been operationalized, said the Prime Minister.

Noting that today's program is being organized on World Tourism Day, the Prime Minister remarked that health has a very strong relationship with tourism. Because when our health infrastructure is integrated, strengthened, it also improves the tourism sector.